torsdag 4 augusti 2022

Idag tog vi en tur till Frösön och Ändsjön


Idag åkte den sista högen turister hem och vi kunde åka ut på lite utflykter igen! Nu blev det en sväng till Frösön för att titta lite på naturen! Innan vi åkte till Ändsjön kände vi dock att det var tid för lunch så vi stannade till för lite lasagne och sånt på Tages. Jag har varit lite nyfiken på det här matstället ett tag nu och det verkar som att den goda kritik de fått av alla jag hört om det från är befogad, maten var faktiskt riktigt god! Ruccola är dock ingen favorit, så den gav jag bort. Fördelen med att ha matsällskap som äter det man själv inte äter.




Sedan bar det iväg hit, till Ändsjön! Mest för att se lite fåglar men det var mest växter och olika insekter som vi såg om än vi hörde lite sjöfåglar, så vi vet var vi ska åka nästa gång vi ska fågelskåda! Idag la jag i stället fokus på att skogsbada. Kommer man bara en bit från trafiken är det här ett väldigt bra ställe för skogsbad!

Sjön är grund och från ett håll ser man delar av Östbergets baksida där det ligger ett litet samhälle mitt i grönskan! Det är även gott om myrmark, så ibland får man balansera lite på spångarna som finns lite överallt i skogen.

Lite överallt i skogen finns även märkliga trädformationer. Bland annat fanns det två träd vars rötter vuxit samman så att det ser ut som om träden håller om varandra. Utöver detta fanns en hel del framnötta rötter som såg ut lite som runor om man har lite fantasi. Jag vet en sak i alla fall. Jag har fått en hel del ny livsenergi med den här resan, vilket var huvudsaken. Jag förstår att man i över 1000 år ansett Frösön vara magiskt vacker med sin fruktbarhet. Precis som den gud ön en gång döptes efter. 

Väl hemkomna därifrån kände i alla fall jag att en liten skål Ramen var välbehövd. Ingen speciell topping, bara lite hoisinsås och soya utöver kryddmixet som hörde till dem. Nästa gång jag gör Ramen tänkte jag dock göra skrytramen eftersom vi ju fått tag i skålar som passar sig bra för det ärendet.

Så, då var en punkt till på min bucketlist avklarad, då var det bara att fortsätta, än är det gott om sommar kvar, det har jag bestämt. Vi får se vad mer vi kan komma på. Nu tänkte jag varva ner med en film innan sängen. Ta hand om varandra, man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.

Namaste 🌺
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...