tisdag 3 november 2015

Planering + Veckans uppgifter!

Nu tänkte jag bli allra bäst och bygga upp en... Årsplanering!
Jajjemen, har spenderat kvällen med att göra upp en övergripande planering för skolåret 2015-16 Och här är vad vi kommit fram till:

Japanska
Förutom att Mika hotat med "prov" nästa gång, varför jag kommer att behöva plugga in kanjitecknen jag fått av henne den här terminen, tänkte jag analysera en novell av Hiromi Kawakami. Kamisama heter den, och den övningen gör jag mest för att lära mig läsa och skriva som folk.

En liten glosövning för den storyn hittade jag idag på nätet:
https://glosor.eu/skriv-ut/if/kamisama-hiromi-kawakami.4602189-1.html
Kommer att titta mer på övningen under veckans gång.
Räknar kallt med att kunna läsa i alla fall hyfsat på japanska nu till sommarn.

Naturkunskap
Vi har tillsammans med läraren kommit på att vi ska ta ett kapitel var och fördjupa oss i det, eftersom både vi och han insåg att det är bra att kunna bekräfta att man lärt sig något. Så jag valde kapitlet "miljö och energi" som fördjupning. Sätter igång med det direkt i morgon! Renskrivning med lite egna ord lär inte vara någon direkt raketforskning!

Matematik
Idag blev det inte mycket pluggat under matematiken, men har i alla fall klart för mig vilka mål jag har! Matten ska vara klar i maj, shoot! Så nu blir det schemalagd aktivitet och det benhårt! Nu säger grannen att jag inte ska plugga i boken eftersom jag inte är redo, men jag tänkte ärligt talat strunta i vad han säger om det och köra på ändå. Ett kapitel i månaden, dela upp detta på fyra veckor och det kommer jag greja!
Jag har tänkt att den här veckan kör jag i alla fall sidorna 10 - 18 som mjukstart, sen kör jag igång med mina veckomål, och så fastnar vi inte och prata för länge det finns det inte längre tid till!

Historia
Fick inse att den här boken som de hade slut på på lagret nog inte kommer tillbaka, vilket betyder att jag får lösa det på något vis, jag kan inte gå boklös! Tänkte även börja spåna i vad jag ska köra för fördjupningsämnen. Läraren vill ha två fördjupningar varav en är "modern" och en "postmodern". Jag har redan spikat en av dem, nu är det bara den moderna jag ska ha också.

Ämnena lär jag klara, jag hoppas bara att inte Birkas uppfuckade närvaropolicy förstör allt för mig.
Jag läser 50% vilket tydligen inte alla förstår, när de ska försvara att de satt frånvaro svarar de "nämen frånvaro är inte närvaro" vilket kan stämma, men 50 är inte 100 heller, jag läser inte 100% så de får finna sig i att jag inte är på skolan när jag inte har någon lektion.
Enda försvarbara frånvaron är väl min sena ankomst på måndagarna som jag också har alibi för, så jag vet inte, man får väl hoppas att det inte slår sig på omdömet så värst. Man får hoppas!

Nu ska jag bara duscha och göra klart det jag inte blev klar med idag, sen får jag väl sova! Hejdå!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...