måndag 23 november 2015

Att visa sitt stöd för konstnärerna (mest BJDrelaterat)

Jaha, så igår var det dags att visa sitt stöd för BJDkonstnärer igen.


I helgen var det dags för den årligen återkommande kampanjen "ProBJDartists"* igen.
Jag gjorde en egen tolkning i år också, en bättre än förra gången eftersom jag kände mig mera på humör den här gången. Jag tog fram mina modeller Alex och Sam för att ha som modeller för denna photoshoot.

Om själva kampanjen:
Vad jag har förstått handlar den här kampanjen om att visa sitt stöd till BJDkonstnärer och visst kan jag göra det, jag stödjer BJDkonstnärer, men jag exkluderar ingen, det har jag sett så mycket av att jag nog aldrig skulle kunna ägna mig åt det. Så jag är visst ProBJDkonstnärer, men jag är starkt ANTI exkludering, vilket tyvärr finns i de här kretsarna och vilka som exkluderas hade jag inte tänkt räkna upp, noterar bara att det finns och att det är onödigt.

Med anledning av allt detta tog jag alltså fram Alex och Sam och lät dem hålla i en lapp där det står "vi stödjer konst, åt helvete med resten av skitpratet" och det är väl allt jag kan säga om just detta. Jag stödjer alla konstnärer, gamla som nya, rookies som gamla rävar. Jag har själv tecknat manga sedan 2004 och kan ju inte säga att det såg jättesnyggt ut i början, samma sak med att måla dockor faktiskt. Så därav min lilla "poster" här i inlägget. Jag stödjer konstnärerna, men fan inte dem som startar flame wars* eller skapar elaka rykten bara för att saker inte är som de är vana. Det var väl allt, tänkte avsluta med en lite förklaring av saker som kanske inte alla fattar vad de betyder:


Förklaringar

  • ProBJDartists: En kampanj för att stödja folk som har BJD som konstform.
  • BJD: Asiatiska kulledsdockor, se bilden.
  • Flame wars: När man uppviglar en massa folk på internet till att skriva nedlåtande kommentarer till folk som man anser gör "fel" eller ägnar sig åt så kallad "art theft"
  • Art theft: Är om man tar någon annans konstverk och påstår att man själv gjort det, det kan handla om en målning, ett foto eller ett hantverk. 
Jag är starkt emot både Art theft och Flame wars eftersom båda kan klassas som olagliga. Art theft är ju ibland att bryta mot lagen om copyrightskyddat material, annars är det bara stöld av konst och ära vilket inte heller är så jäkla skoj att bli utsatt för. Flame wars är en form av näthat och är det någonting jag verkligen ogillar här i världen, är det alla former av hat. Hat som leder till mobbning, som kan leda till att folk får men för livet eller kanske ännu värre gör sig av med det. Jag kan visst tänka mig att stödja konstnärer, men jag stödjer verklligen inte någon form av näthat, även om man menar att man gör det för en "god sak" och därför "inte mobbar" hat är hat oavsett om du gör det för en god sak! Ha det bra med er, massor av kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...