onsdag 18 november 2015

Pluggonsdag #2

Idag skulle mitt arbete om Egypten ha varit redovisat, men jag blev sjuk och kunde inte vara på skolan idag så det gav mig en liten tidsbarriär, på gott och ont!
Idag ska det arbetet vara klart hur som helst så det är helt enkelt bara att dyka ner i böckerna och skriva ihop fyra sidor. Jag har ju redan kommit på vad jag ska skriva för "kapitel" så att säga.

På första sidan kommer jag skriva om leverne. Hur och var levde man, vad hade man för normer och sådana saker.
Sedan ska vi nöta religion och det är ett ämne jag faktiskt kan en del om, de fornegyptiska gudarna. Så lär ju skriva litegrann om varje gud då.
Sedan politik. Då kommer vi väl till styre helt enkelt och jag har svurit vid allt heligt att jag INTE ska skriva om Kleopatra eftersom alla andra som läser om egypten gör det. I stället tänkte jag ta upp ämnet faraoner i stort, visst, kan säkert komma med någon rad om henne i och med det, men den jag är mest intresserad av här är faktiskt Neferthiti.
På sista sidan tänkte jag göra en summering, en liten "vad hände sedan"-sektion om man säger så. Sedan tänker jag att det är färdigt!

Så det om Egyptenarbetet kan man väl säga. Vad mer ska jag hitta på?
I enighet med löftet att göra klart hela matematikboken till i maj, bör jag nog se till att bli färdig med första kapitlet nu, innan jag blir för mycket efter och bränner ut mig igen, har redan bränt ut mig ett par gånger och kanske är det lite dumt att göra det mer än en gång, fullt så roligt var det inte kan jag tala om!

Sedan i morgon tänkte jag börja på med ett annat fördjupningsarbete, nämligen det i naturkunskap! Tänkte att jag skulle se till att i alla fall få en början, eftersom jag bara har en månad på mig innan jullovet. Mitt val är miljö och energi och jag tänker att det inte ska vara speciellt svårt att få det ur händerna bara man sätter igång liksom.

Sedan hade jag tänkt rita idag också, men det ska jag ta efter att jag är klar med egypten, känner att det som är mest akut är mitt egyptenarbete.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...