fredag 1 maj 2015

Sista april och första maj!

Idag är det en speciell dag, om inte bara symboliskt. Det är första maj och för mig som är uppväxt i en familj av arbetarklass känns det extra viktigt att värna om den här dagen, av många anledningar.
Det kommer komma upp bilder från demonstrationen och talen i Östersund också idag, men det ska hinna fotograferas lite också. Detta kommer i ett extra inlägg senare, just nu får ni nöja er med gårdagens majbrasa!

Hundväder som det var, förväntade vi oss ingen lång vistelse, i alla fall inte utomhus. Inne i bystugan var det varmt och mysigt tack vare damerna som festfixat riktigt bra.



Däremot hade vi en väldigt stor brasa som en av gubbarna på byn gav högst en halvtimma i livet efter att den börjat brinna.


Fast då krävs det att man får eld på rishögen också, annars kan det ju inte brinna!
En del rat var det i högen och det mesta var dyngsurt av regnet.

Det var i alla fall tur att Anders hade en "eldsprutande dammsugare" som det såg ut. Det går ju fortare om man har rätt saker.

I väntan på att majbrasan skulle ta fart passade vi på att värma oss på grillen!


 Det var till en början varmare än brasan, som inte fick fart förrän någon kvart senare.

Vi fick dock flytta ut grillen från väggen för att kunna grilla korv och burgare utan att riskera att korvgubbarna blev grillade själva.

Återbesökte brasan. Nu hade det blivit mer fart på branden!

 Till och med så att man kunde se några kämpande eldtungor ta sig upp genom det plaskvåta riset.
De tände även på på baksidan.

Sedan kom det ett "plåtmoln" som pappa sa.

Som sagt, bra att ha en grill för frusna fingrar och grillning!

Storasyster håller helt med mig, sån scout hon är!


men NU fick de fyr på brasan. Mest rökdisco men det gick snabbt över!

Men först skulle röken komma att tätna!

Men sen så!

Efter en vistelse ute i hundvädret är det trevligt med en ångande varm kopp Earl Grey i bystugan i lag med byborna!

Fast syster föredrog varm choklad med vispgrädde! Hade jag litat på min mage hade jag inte bangat jag heller!

Mia Nommar Choklad!

Som sagt, Damerna kan festfixa. Inredningen var jättemysig!


Dessa! Sa far och grannen att man skulle sätta utanför riksdagen då det ändå inte lär bli förstått vad det är för något. Jag tror inte man får sätta ut björnsaxar längre. Alls. Stackars smånallar!

Alltså, vi var inte så besvikna som vi såg ut, det var bara så det såg ut, jag... Lovar!


Syster funderar: Kan det vara så att man ramat in gamla skolplanscher här?

Jag är rätt övertygad om att hennes teori stämmer eftersom jag känner igen kaninerna. Frågade min far senare. Han sa att det var så.

Pajat tak! Jag frågade far min vad som hänt och han svarade "Ja alltså, det var min fröken, hon blev arg och slängde upp mig i taket!" jag fick en helt underbar syn i huvudet av en äldre dam som kastar upp en liten pojke (tänk Emil i lönneberga ungefär i utseendet) i taket för att han busat. Självklart var det väl inte det som hänt, det är förmodligen bara någon fuktskada... Eller man vet ju aldrig!


Sedan gick vi ut igen och nu brann det som det skulle, så vi plåtade lite eld!


Jag gick så nära jag kunde för att få ett bra shot på glöden!

-Och elden!

-Och systern!

Blev ganska kämpigt med all rök dock, blev både tårögd och dum i lungorna!

Fast det var rätt skönt.


Mami höll med, hon verkade även hon nöjd och glad!

Vi hann med en kortare majbrasesafari också! 

Åkte till Kullsta och plåtade deras brasa som fan tro't verkade vara större än vår! 
Så. Det var alla bilder från Valborg. Kommer att ta kort från förstamaj i Östersund under dagen. Får se när det kommer upp, förmodligen redan i kväll. Det och så har jag lovat er mer språkuppdateringar, men det får vi ta när det kommer! Just nu blev det brasor och retväder! Ha det bra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...