fredag 30 juni 2023

Ett litet avslut på Juni

 

Sista helgen i Juni och det har hänt en del! Nytt tillskott till hantverksfamiljen, lite lugnare på värmefronten och saker överlag börjar faktiskt ta sig.


Ändå tror jag en sak med studierna. Jag tittade på X-factor för ett tag sedan och ett citat från Simon Cowell fick mig att tänka till. Det han sa till artisten i fråga var: "Ditt problem är att du verkar stå framför en hög vägg av rädsla för att bli dömd!" Jag har aldrig varit med i X-factor och skulle aldrig komma på tanken att delta i ett sådant program heller men just den meningen fick mig att tänka... Kanske är det så med mig också? Att jag också råkat komma framför en sådan vägg...  Jag vet i så fall att det enda man kan göra när man möter en sådan vägg är att klättra över den och det tror jag är möjligt även om jag vet att många med min bakgrund bara skulle ha gett upp och med det sagt till alla som dömt dem på förhand att de hade rätt. -Många gånger för att de inte orkar. Jag orkar och jag är ju så gott som klar ändå.


Och högsommarens höjdpunkt är väl lite alla fågelungar som kommit. Den stora gröna gräsmattan i Hammarstrand kryllar av små söta skatungar som alla ser olika ut!



Den jag tyckte var sötast var nog den som stod på parkeringen och väntade på morsan sin. Den såg ut att ha för stor fjäderdräkt på sig och sprang runt och släpade den i marken som en liten påfågel. Framifrån såg den ut att ha någon sorts nattlinne på sig.



Och uppe på skorstenen till kommunhuset har två måsar flyttat in och det verkar som att de också har ungar om än jag inte hunnit med att se dem ännu. Det låter som om de pratar med dem i alla fall.



Utöver det har vi fått lite fler saker från mormor och morfar, bland annat några saker jag tänkt restaurera. Här är ett litet axplock.


Till att börja med hittade jag ett hårspänne och ett halsband som man skulle kunna göra någon form av choker av, men jag har inte tänkt längre än till en idé ännu. Sedan har jag hittat någon sorts benring som förmodligen är till för sjalar egentligen, men eftersom jag inte hade någon framme just nu hade jag den på tummen i stället.


Det här smyckeskrinet tror jag är det snyggaste jag sett på ett tag. Jag önskar att jag visste vad det är för material de har snidat in blommorna och gjort intarsian i men dessvärre har jag inte den blekaste aning om detta. Intarsian är i ben eller horn i alla fall.

Fatet eller skålen på den andra bilden har jag just nu lagt frukt i men den är väl mest till för efterrätter och bakverk kan jag tro, den är väldigt söt i alla fall och kommer säkert att användas vid något festligare tillfälle när jag har någon aning om vad man har i sånadär skålar... Paj kanske?

Cruising i morgon eftermiddag i alla fall så jag hoppas det blir som väderleksrapporten lovat. Uppehåll alltså. Tills dess pluggar vi som vanligt. Ta hand om er! In i kaklet nu!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...