En ganska bra start på en frostig vecka


Första frosten som jag faktiskt sett hängt kvar kom lagom till Halloween och med den kom dimman! Helgen bjöd på fish and chips och en del annat gott. Trots att studierna ska vara igångsatta nu har jag ännu inte fått något besked om dem, vilket gör mig lite oroad eftersom jag inte vet hur CSN reagerar om jag inte snarast kan lämna in min studieförsäkran utan att skämmas. Förmodligen är det lugnt så länge jag gör så gott jag kan för att göra mig förtjänt av pengarna, men det känns lite som det känns när det tar en sådan otrolig tid med allting. Den som väntar på något gott...

Väntar ALLTID för länge!!
Ah, -för så är det ju.




Men skam den som tror att jag sitter av tid i väntan på besked, det är klart att jag inte bara gör det! Idag har jag till exempel pluggat psykologi mellan vedlass och virkprojekt. Jag vet att muddarna inte blev speciellt lika, men jag ser en viss charm i dem ändå och de var roliga att göra. Eftersom det råa vädret gjort att hela huset kändes som en jordkällare full av rå fuktig luft tog vi och sotade ur spisen och tände en brasa också. 

Eftersom jag ju ska läsa psykologi B nu snart tänker jag att det är bra att vara förberedd, så jag har faktiskt börjat ströplugga lite! Idag slogs jag lite med mina narcissister och psykopater och jag tror att grannen, som var på besök undrade lite vad jag höll på med när jag stundom stönade "men vilka jävla människor!" Jag förklarade sedan vad det handlade om och fick en bra konversationsstartare med det, så inget ont som inte har något gott med sig. 
Psykologi är ett ämne som dels lär dig känna dig själv och andra, det lär dig liksom sätta perspektiv, men om man inte lär sig att tänka lite större ibland, då kan man lätt gå i många fällor, inte minst när det kommer till neuropsykologi. Många gånger är det lätt att bara tro att man ser narcissister, psykopater eller vad som helst var som helst. Så är det så klart inte, alla har väl något drag av något, men det krävs mer än bara något man sett flyktigt. När jag tänkt så har jag nog bara mött ett fåtal personer som kvalar in som narcissister eller psykopater. Andra har bara drag av det och det är klart att det finns grader i helvetet, men låt mig nu berätta om en personlig händelse, där jag mötte en person med ganska många narcissistiska kriterier uppfyllda! Jag tänker återge det som en liten sagoliknande berättelse:


Möte med ''Loke'' i Birkaskogen
När jag stannar upp och funderar lite på det där förstår jag vad som hände mig 2016 när jag studerade min sista termin på mitt underbara Köttfärsbirka! Birka är en magisk plats, egentligen ska jag väl säga att hela Ås är lite småmagiskt, men Birka strand i synnerhet och just här tror jag att mina ögon öppnades och det kanske är så att om ögonen varit igengrodda länge gör det ont när de slits upp och man ser ljuset. Att sedan kunna se är dock en fantastisk känsla och jag måste säga att det är en sak jag är oerhört tacksam över. 

En dag när jag pluggat i några månader på Birka hörde en gammal "vän" av sig och frågade om vi inte kunde ses där. Något jag senare förstod berodde på att hans exflickvän gick där och han var ute efter att skapa en konflikt med mig som verktyg. Jag välkomnade honom, introducerade honom för mina nya vänner och mina fantastiska lärare som alla tog emot honom med öppna armar! Det var dock när jag tog en promenad längs Storsjöns strand med den här kompisen som jag insåg en sak. Det är inte bara i Bankok man ska vara försiktig med sitt umgänge, för någonstans där i motljuset från solen som lyste över kölen insåg jag en sak. Mannen som gick där bredvid mig var ingen annan än självaste Loke!
Att han haft en så skicklig förklädnad att endast Heimdalls solstrålar kunde avslöja hans sanna jag kunde jag inte ana, men där stod han ju. Därmed var hans lek med mig över, han fick söka sig till någon annan värd helt enkelt, detta under ett ilskeutbrott jag förstod skulle komma, så jag var egentligen inte så överraskad. Efter detta ramaskri lämnade han mig en visdom rikare. Nu vet jag vad jag ska titta efter om han skulle välja en ny förklädnad. Jag kan inte tacka varesig honom eller Heimdall nog för detta.

Och i klartext tror jag att mycket klarnat för mig i och med att jag fått mer kunskaper med åren och således kanske såg rakt igenom den här "vännen" som egentligen bara utnyttjat mig i så många års tid. Jag hade kanske blivit vis med åren, jag vill tro det, för nu är jag noga med att titta efter så att jag har en riktig vän och inte en falsk spindel vid min sida. Vår "vänskap" tog slut när jag gjorde klart för honom att den dramapjäs han planerat på Birka aldrig skulle bli av, i vart fall inte med hjälp av mig. Mycket gaslight och en hel del vredesmod från hans sida, men efter detta var jag inte bara av med honom utan också en kunskap visare. Riktigt grava Narcissister kan faktiskt vara farliga för sina offer eftersom de tenderar att aldrig ge sig, de kan stalka, försöka skada, till och med mörda sina offer. 

Psykopati är också något jag kan tänka är lätt att tänka sig att många lider av, men psykopater "lider" mycket sällan av sina tillstånd, inte narcissister heller. De upplever nämligen sällan att de gör fel när de bryter mot samhällets normer och lagar, de anser snarare att samhället gör fel och kan i vissa fall vara mycket farliga.

Det bästa en empat kan göra för att inte dra på sig energitjuvar är att faktiskt utnyttja sin empatiska förmåga fullt ut, att faktiskt förstå magkänslan, för i 99% av fallen stämmer magkänslan. Om du känner att någonting är off med en person eller något annat, då är det troligen så att det är något som är off, samma sak om någonting känns för bra för att vara sant, då är det troligen inte sant. Det är inget fel på att älska sig själv om man inte går så långt att man faktiskt skadar andra med det. Med det sagt kanske det bästa man kan göra är att vara lika snäll mot sig själv som man är mot sina närmsta. Att förstå och tycka om sig själv så att man med det kan förstå och tycka om andra! Ta hand om er därute, det finns så många odjur i den här världen! Fred ut!

🌺~🌸~❀~Namaste ~❀~🌸~🌺
Stay strong 💪Stay gorgeous🦋

🙏



Kommentarer