söndag 13 oktober 2019

Jag är tillbaka!

Nu var det ett tag sedan jag skrev igen, men jag skriver ibland sporadiskt och så får det lov att vara.
Den här helgen har jag mest legat i sängen och haft rejält ont i magen och försökt plugga lite på halvfart medan jag lyssnat på diverse obskyr musik mina Slaviska vänner skickat mig, och försökt låtsas som om jag inte alls varit sjuk. Någonsin.
Vad driver jag med nu då?

Vi börjar väl med Svenskan!

Just nu håller jag på med en fältundersökning om varför vi svär och vad som gör ett ord till en svordom och i skrivande stund kommer jag att tänka på SVT:s lilla film om vikten av saklig journalistik. Mest för att det är vad de vill att jag ska hålla på med när jag skriver en undersökande uppsats. Saklig journalistik!
För en vanlig lat Svensson är det kanske inte det roligaste (eller lättaste) att sovra och sålla när man söker information i internets kloaker. Det blir lätt att man delar något man stört sig på och tror är sant men i verkligheten kanske det är något kloakråttorna slängt ihop av hat, propaganda och strategi. Som samhället blivit idag, har det aldrig varit mer viktigt att ha koll på vad man delar. Rätt vad det är kan du vara en del av ett problem du aldrig trott du skulle bli en del av. 

För min egen del försöker jag undvika artiklar som jag vet är politiskt eller religiöst vinklade. Detta för att jag vill framstå som neutral, inte höger, vänster eller mitt emellan. Till min hjälp har jag faktiskt skaffat lite appar som ger mig en ganska snygg filterbubbla också när jag googlar, samtidigt slipper jag ramla över samma opålitliga resultat om och om igen när jag söker information. Samma sak med Youtube. Jag har en app där jag kan blockera sådant jag inte är intresserad av. 
Väldigt skönt, det är synd att jag ännu inte hittat något liknande för android. 

Min fältundersökning vill de ha ett mer vidareutvecklat utkast på och det ska jag självklart ordna innan jag går och lägger mig. Sedan ska jag också analysera ett tal. Där har jag dock valt politik eftersom politiker ofta använder sig av retorik för att få folk att lyssna och ta åt sig av vad de säger.
Jag tänkte köra på ett tal av Olof Palme om kvinnans likaberättigande och där ska jag alltså skriva några stolpar och sedan tala in vad jag tycker och tänker. Jag tror att det blir bra bara jag kommer på vad det är de vill att jag ska göra. Just nu står det stilla, förmodligen gäller det bara någon liten skitsak som det hela fastnat i. Det får jag lösa!

Japanskan då?

Tidigare nämnde jag att jag faktiskt tänkte ta en sista termin med Mika. Något jag också gjort, mest för att förhoppningsvis lära mig konversera lite på japanska. Mika nämnde faktiskt att vi skulle få konversera, och visst har vi konverserat, men inte på Japanska som utlovat utan på svenska! Mer än halva tiden har gått, och än har jag inte lärt mig konversera ordentligt. Något som varit det enda jag faktiskt kommit dit för. I stället har det varit samma störiga studiemiljö. Under de två senaste gångerna har det dock varit ganska okej, men det känns inte som att det hjälper, när alla andra gånger har varit nära skit. Om det dykt upp något under en "lektion" som jag velat lära mig mer om har jag fått antingen googla eller skriva ett mail till min lärare, för under "lektionerna" har väl 70% av mina frågor blivit ignorerade eller bortflamsade. Jag känner ärligt talat ingen lust att gå dit och studera när det inte ger mig mer än jag kan söka efter själv. Då lär jag mig hellre japanska på egen hand. Aldrig att jag betalar 1300 för en massa trams igen. さようなら、偽物の勉強!これにうんざり。

Nästa gång jag åker till Östersund har jag nationellt prov, samma dag är det "lektion" men det tänker jag faktiskt hoppa över. Det är inte ens värt det när jag redan nu vet vad det kommer att bli av det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...