måndag 21 oktober 2019

さらば、にせもの日本の教訓

Äntligen skapligt frisk efter helvetesveckan som varit. Jag har mest legat i sängen och ätit lätt mat, inte för att jag varit magsjuk, snarare för att jag råkat döda en massa viktiga tarmbakterier med min antibiotikakur. Att man kan bli så sjuk av att inte ha rätt bakterieflora i magen hade jag ingen aning om, men uppenbarligen kan man det. Jag får i värsta fall prata ihop mig med folk och lägga om allt igen. Det är förmodligen ingen big deal.

Nu kommer vi till rubriken!

さらば、にせもの日本の教訓
Farväl, låtsaslektioner.

För nu ska jag uppfylla mina mål med Japanskan:

Det här är alltså de kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska klara JLPT nivå 3, som jag tycker är en lagom nivå:

¤ Eleven kan läsa och förstå skrivet material gällande vardagliga saker

¤ Eleven kan också läsa information såsom nyhetsartiklar

¤ Eleven kan dessutom läsa svårare skriverier som uppstår i vardagliga situationer samt förstå innehållets huvudpunkter.

Att Lyssna:

¤ Eleven kan lyssna och förstå sammanhängande konversationer i vardagliga situationer, prata med nästan naturlig hastighet och kan generellt följa innehållet såväl som förstå förhållandena mellan inblandade människor.

Av det här har jag lärt mig punkt 1 under Mikas "lektioner".
Några nyhetsartiklar har vi inte fått läsa, lite mer avancerade skriverier har vi väl fått, men inga större textsjok, vi har fått lyssna på lite saker Mika läst upp, men inga konversationer att analysera, vi har inte heller fått konversera på Japanska, konversationerna har till min stora besvikelse framförts på svenska i år igen. Och denna besvikelse vill de ha 1300 kronor för!? Jag tycker inte det är värt ens 500 kronor när man inte ens får lära sig saker som täcker nivå 3 på JLPT. Nä, det blir inte en "lektion" till, nu lär jag mig själv i stället. Men först tar vi Svenskan så att jag kan bevisa att jag bemästrar mitt eget språk. Sedan ska jag greja japanskan, detta utan fjanterier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...