tisdag 4 augusti 2015

Stöta bort och låsa in folk som inte följer normen... [politisk och historisk rant]

Fick ett mail från en vän idag. Han hade besökt en nedlagd sinnesslöanstalt i Bräcke och visade mig bilder därifrån, eftersom jag har ett nästan sjukt intresse av sådant.
De här bilderna visade inget direkt nytt, ett mer än luggslitet hus som trots slitage, sabotage och allt vad övergivenhet heter, ändå andades ut den där läskiga ångan som tränger rakt igenom monitorer och rätt in i själen på en. Här har folk lidit!

Jag sitter och funderar en smula, som jag ibland gör när jag sett på olika former av dokumentation från denna mörka tid. Frågan dyker ständigt upp, hur hade jag och mina vänner blivit behandlade på den här tiden? Jag har en tämligen lätt version av Aspergers syndrom. Den är så lätt att sa jag det inte skulle folk bara säga att jag var lite socialt inkompetent och inget annat. Men jag har vänner som har det desto värre! En gammal vän till mig är till exempel bipolär och idag får hen väl piller för det, på anstalternas tid hade hen nog fått en hårdare behandling.
Och det var inte enbart folk med sneda skallar som blev inlåsta, nej, Sverige var ju ändå 30 och 40talets sverige. Rasbiologins glada tid liksom... Ni fattar poängen.

Nu i dagarna läste jag på en sida någon delat på Facebook att SL tillåtit Sverigedemokraterna att annonsera ut rasistisk reklam där det bland annat står att de ber om ursäkt för röran i sverige, att de har ett seriöst problem med alla fattiga tiggare som sitter överallt. De lovade också att ta tag i problemet när de tar makten. Låt oss verkligen inte säga NÄR SD tar makten, låt oss i stället säga (gud förbjude) OM de tar makten!

Jag har läst lite om det här med tiggeri och det är verkligen inget nytt under solen, ej heller i sverige. Folk har varit fattiga och hemlösa i alla tider, och folk har även i alla tider gillat fenomenet ''slicka uppåt och sparka neråt'' jotack, det har vi sett mer än nog av!

''Stoppa tiggarplågan, stoppa det organiserade tiggeriet, yrkestiggarna är en plåga!'' Känner ni igen det här tänket? Annars kan jag hinta lite om en flane som sabbade ett helt land med sin skitpolitik. Det här sas i Tyskland 1933 om tiggare som fanns där då, senare, när Nazisterna tog makten deporterades många iväg till ställen som Auschwitz Birkenau och resten vet ni ju. Först tog de alltså zigenarna, sedan judarna, kommunisterna och så klart kretina.
Alla som inte tillhörde den där ''starkare rasen'' som Hitler själv hittat på i någon vanföreställning, de skulle bort! Men först tar vi bort alla äckliga tiggare så klart!

Vad har det här med sinnesslöanstalten i Bräcke att göra? Förmodligen bra nog lite! Det går att dra vissa paralleller dock. Stöta bort och låsa in folk som inte följer normen, vissa är det okej att behandla som skit, andra är det verkligen inte okej att behandla som skit... Jag accepterar inte att folk tar sig rätt att jävlas med andra och därför vägrar jag acceptera SD! Kudos till alla som satt ner foten, ni är bäst, oavsett politisk åsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...