Idag summeras veckan redan på en måndag.


Den här veckan har börjat med planering och envist tyglande av dopamin-apan som med samma envishet försökt återta kontrollen över mig. Jag tänker fortsätta föra min kamp mot denna apa kommande vecka, som jag haft det nu ett tag kan jag bara inte ha det helt enkelt.
Ett jobbigt inslag den här veckan har varit hormonspöken men detta är en överkomlig plåga om det innebär fortsatt fertilitet. Inget att sjåpa sig över egentligen.

Nu har jag också blivit lite klokare över vad det kan ha varit för rovfågel som kom och satt sig i vårt körsbärsplommonträd. Dock inte genom att fråga på sociala medier där man knappt får några ordentliga svar längre, däremot genom att studera den när den jagar i luften och visar upp sin vackra lusekofta med matchande mammelucker. Det är troligen en duvhök eller en sparvhök vi fått hit och jag tror att den är ute efter någon av kråkfåglarna eller något annat i den storleken. Utöver tänkt på fåglar och annat trevligt har jag funderat på min egen utveckling som människa. Vi har alla fördelar vi vill stärka och nackdelar vi vill göra mindre synliga. Det jag nu håller på med är att fundera ut vilka delar av mig själv jag vill stärka och inte.

En del jag vill stärka är mitt miljötänk, så jag har börjat leta pant överallt där jag vet att det finns, vilket resulterade i en batch på 300 spänn den här månaden. Jag känner ändå att det är värt det om jag kan tjäna lite på att hålla vägarna fria från pant. Dessutom har jag något att göra när jag promenerar och pausar från plugget.
Mitt i veckan hade jag också min första träff med läraren i Bispgården och såhär långt kändes det bra om än jag anser att det är lite för tidigt att säga någonting seriöst. Öppnar man munnen för tidigt kan man bli besviken. Dock tror jag att det här blir bra, jag har fått lite koll på vad jag behöver öva på och läraren, som i alla fall vet vem jag är sedan tidigare, har fått lite mer koll han också. Efter mötet åkte jag hem och tog lite pizzalunch och somnade i soffan med katten.
Utöver matte snickrade jag ihop två nya hälsingar till Gaia under onsdagen också.

Torsdagen bjöd på en liten överraskning ute på bryggan när jag och syrran var ut och njöt av vädret. När jag satt mig i en av stolarna för att betrakta syrran när hon simmade hörde jag någon som kvittrade bakom mig. När jag tittade på stolen intill såg jag att det hängde en liten fladdermus där och sov. Den undrade säkert varför jag var där och störde hans eller hennes sömn.

Under torsdagsstädningen hittade jag också en liten snäcka som torkat fast på fönsterrutan. En liten spröd snäcka som jag försiktigt la i en ljusstake för att inte ha sönder den. Den blev den minsta snäckan i min snäcksamling.

Och fredagen bjöd på skinkstek i växthuset. Jag tror att det blev den sista middagen där för säsongen, inte för att det var för kallt, däremot kom vi ihåg att det ju var september vilket innebär getingmånad! Till slut kom två getingar från ingenstans och började vara getingar i största allmänhet. Jag tycker faktiskt att getingar är fascinerande om än jag har en envis getingfobi fortfarande. Jag har lärt mig att de känner igen ansikten, att de känner smak lika bra som de känner lukt och att de inte är lika förtjusta i thaisås som jag är. En av dem tog en klunk och såg ut att ångra det beslutet för den gasade iväg därifrån som om någon eldat den i ändan! Som avslutning på besöket smakade samma geting på rödvinet och blev rejält full. Därefter for både den och kumpanen hem till sitt. Hoppas den fick skäll av de andra getingarna för att den söp på arbetstid!

Nåja, lördagen bestod mest i att sova igen den tid jag förlorat på att vara magsjuk i veckan som var och så blev det faktiskt en liten fikakväll i stugan. En fikakväll som vi gjorde om lite tidigare under söndagen. Söndagen bestod också för mig i att virka lite mer på mitt projekt ”getingboet” och snickra lite fler karaktärer till Gaia. Den här gången var det lite spridda hanseiter och annat smått och gott som snickrades ihop. Lite mer virkning framför TV:n innan det var dags att knyta ihop säcken för den här gången.

Under den här veckan har jag lärt mig att själv leta information och granska mina källor om jag vill veta något, att det är roligt att panta och att inte servera mat utomhus under getingmånaden. Bra lärdom om inte annat. Ta hand om er nu, det tänker i alla fall jag göra.



Kommentarer