tisdag 25 juli 2023

Summering av helgen och så en tripp till min lilla stad

Jag lovade ju sist jag skrev att jag skulle visa er vad vi hittat på loppis sist vi var på någon och nu är den faktiskt hel och ren så att man slipper skämmas nämnvärt när man visar upp den 😉
Vi ha ju en kanna som vi värmer te på spisen i men har sett ett behov av en till då det vaskas på tok för mycket kaffe i den här familjen! Nu hittade vi en visseljohanna den 19 när vi skulle botanisera efter någon bra 30-årspresent åt kusinbarnet och med det minskade kaffesvinnet en del i alla fall!

Fredagen bjöd på en regnig dag på Vridläktaren i Döda Fallet med Lapp-Nils som föreställning. Jag är fortfarande väldigt imponerad över den föreställningen och då har det ändå gått i alla fall fyra dagar sedan vi var där. Trots att vi blev väldigt blöta och bara hade engångsregnponchos att ha på oss i rusket tycker jag ändå att det var värt det, gillar man historia och folkmusik är det här att rekommendera!

Men idag då? Idag tog jag och syrran en sväng till Östersund och testade den där älgkebaben alla pratar så gott om och det var faktiskt riktigt gott. Jägmästarsås i en och blåbärssås i en, vi turades om att äta av dem eftersom vi ville testa båda sorterna.
Som sagt, gott! Hade med oss lite dricka och efterrätt som vi köpt på andra ställen. Gågatan var så full att vi knappt kunde ta oss fram, mycket på grund av Cityloppis kombinerat med yran, men vi hittade det vi skulle ha i alla fall. Det är sällan jag köper sånt, men det vi köpte var kläder, smink och parfym. -Och en massa sötsaker så klart


Utöver shoppingrunda och stråklunch blev det faktiskt en liten tur till Frösön också innan vi for hem. Vi hann precis bli klara där innan regnet kom!




Och under shoppingrundan i stan köpte jag faktiskt de två resterande i min samling King of fightersburkar! Den blå tog vi till lunchen tillsammans med en snowslush.




Och vad tyckte vi om de här två sorterna då? Ja, den jag var mest nyfiken på var faktiskt den med smak av havssalt, som alla pratat om hur äcklig den är. Jag vet inte om jag håller med, jag tyckte att den passade bra till kebablunchen i alla fall. Limevarianten där smakade lite rengöringsmedel men det tror jag har att göra med att många rengöringsmedel doftar lime också. Båda var goda faktiskt, men nu när jag smakat alla kanske det är dags för en rankning? Det tycker jag!

Athenas Persikoläsk (rosa färg) -Smakar lite som Shio som var en färgämnesfri läsk som Pripps gav ut under 90-00talet, de hade en persikoläsk som smakade som denna. Jag tyckte att den här var relativt god men smakade väldigt lite.
Orochiis Clementinläsk (Gul) -Först tänkte jag att karaktären var Soiree Meira, så det sa jag först, men det ska vara Orochii. Smakar faktiskt verkligen som clementinlemonad och det tycker jag är väldigt gott.
Mais jordgubbsläsk (röd) - En helt okej smak som jag tyckte mer om än den rosa faktiskt, så av tjejerna vinner Mai.
Ioris Lycheeläsk (lila) -Jag tycker generellt om lycheeläsk och den här smakar mer som riktig lychee än andra varianter, typ Ramune. Ändå påminner den mig om Ramune Lychee litet. Helt okej.
Terrys havssaltläsk (blå) -Efter alla skräckhistorier om den här smaken har jag nu bestämt mig för att testa den och jag tycker inte alls att den smakar illa, men havssalt vill jag inte säga att den smakar, kanske mer gräddkola eller bara vanilj. Kan finnas en hint av salt men den är inte så farlig.
Kyos limeläsk (Orange) -Smakade lite som det doftar av vissa rengöringsmedel, vilket är lite sånt som händer när man försöker få till en bra kolsyrad Limeläsk eller citronläsk. Jag tyckte att den var okej i alla fall. Av killarna vinner nog Orochii i alla fall.


Så rankningen blir såhär:

1. Orochii
2. Mai
3. Iori
4. Terry
5. Kyo

-Inte för att jag tycker någon är direkt vidrig, jag tycker att alla smakar ganska gott, mindre socker än i annan läsk, inga färgämnen så de är klara, vilket drar tankarna till Shio i vissa fall. Bäst i test blir dock Clementin, men det är för att jag älskar clementiner.


På vägen hem åkte vi genom den dolda pärlan Lillsjöhögen som jag tycker är en slående vacker by, liksom många byar här i jämtland, om än alla är det på varsitt sätt.




Idag regnade det, så badplatsen var tom och fotovänlig, annars händer det att folk badar både med och utan badkläder här, varför jag inte fotograferat så ofta när vi åkt igenom.


Väl hemma var ovädret över oss och hormonerna ville liksom inte sluta spöka för mig så jag fick lägga mig med en film och lite godsaker för att vila upp mig. Jag är fortfarande trött och nedstämd av hormonerna men så länge jag vet varifrån känslosvallen kommer kan jag hantera dem på något sätt i alla fall.



En Lycheeläsk som blivit kvar, ett par påsar poprocks eller Sparx beroende på vem du frågar, och så lite vindruvor fick det bli. Lite senare lagade vi en liten middag på en majskolv och en liten köttfärsbiff. Jag somnade av och till och minns inte mycket av kvällen, men i morgon tänker jag i alla fall försöka ta itu med vedhögen som är kraftigt försenad i och med att vi inte riktigt hann med den innan turistsäsongen brakade igång. Vårt eget turistande har väl tuffat på lite av och till tackvare det, men nu när vedhögen är så liten att vi kan bli klara med den inom ett par dagar kan vi faktiskt börja tänka på vår egen njutning på ett annat sätt. Det är något att tänka på en modstulen och hormonell dag som denna. Sköt nu om er och låt ingen eller inget släcka din livsgnista, du är värd att leva, att finnas till och att må lika bra som någon annan. Det är därför jag alltid avslutar mina inlägg med att uppmana dig som läser att ta hand om dig och dem som står dig närmast. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...