onsdag 19 juli 2023

30-årsfirande och en liten summering av julis början!



Än må det vara mycket kvar av juli, många loppisrundor och resor kvar innan hösten kommer, men vi kan väl summera första hälften av månaden för det! Trots att jag varit lite trött på grund av att jag behövt ställa om i studierna har det ändå varit en väldigt bra Juli såhär långt!




Idag fyllde kusinbarnet 30 år och med det blev det lite speciellt firande. Vi fixade ett tenntrådsarmband och lite snygga blommor som vi faktiskt plockade under en promenad. Blommorna består av Cikoria, renfana, älggräs, något blått snyggt gräs vi hittade samt två stycken pioner vi hade hemmavid. Blev en riktigt fin bukett och när vi kom dit serverades en ganska mäktig poppycake. Gott men mättsamt, perfekt efterrätt till middagen var det också.



Jag lovade ju mig själv att nästa gång Smålands Langos kom på besök skulle jag köpa lite av dem för att testa om de gjorde goda langos. Samtidigt ville jag testa en ny sort, så jag valde en med ost och kalkontopping. Var det gott? -Det var faktiskt helt okej.
De slog in två langos i folie så att det såg ut som ett ufo ungefär och min hamnade uppochner när jag öppnade den, varför den ser lite misshandlad ut. Pepsi Max till det så var vi helt hemma, nu till vad som skedde under helgen som var:






Under veckan som var hade vi för det första grillskiva med grannarna som skulle åka hem till Solna på lördagen så vi tog och klämde in hela släkten tillsammans med dem i växthuset för lite grillning och annat trevligt, jag och systern fick också för första gången smaka Nozecco peach bellini också, det smakade faktiskt helt okej, inte så sött som man tänker när man dricker läsk, nej, det smakade ganska gott och jag tror att det blir lite mer sådant när vi inviger bryggan sedan!




Och nu på fredagen var det marknadsdag och glassbilsfredag så vi kan lugnt säga att vi inte saknade snask och godsaker på hela veckan sedan. Jag brukar göra såhär när det är marknad att jag köper typ 14-15 marknadsremmar med olika smaker och klipper upp dem i småbitar så att det blir som "marknads-bites" så att säga. Idén var från början systerns när hon ville dela upp sina remmar på fyra personer och sedan dess har traditionen gått på. Utöver det köpte vi en påse Pihlaja som är ett sorts finskt marmeladgodis med smak av rönnbär. Pappa kallar allt finskt marmeladgodis för ryssgodis eftersom det tydligen härstammar från ryssland från början. Nåja, de smakar bra och jag tycker att de är ganska söta med de små rävarna på godispappret. Det kan bero på att jag älskar rävar också, lika mycket som uttrycket "surt sa räven om rönnbären" som man troligen hintar om med bilden av räven. 



Och någon gång i Juni kom ju morbrodern över med ett par rödingar  och vi bestämde oss för att steka upp en som kvällsvickning även fast vi ätit mat på marknaden, riktig ädelfisk är ju trots allt inget man skojar bort.


Utöver det hade vi köpt grönsaker, ost och charkuterier på marknaden också, så vi kunde göra en riktigt trevlig charkbricka att äta på söndagen.



Och eftersom det är Juli är det ju läge att vara ute i skogen som nu är full av godsaker som blåbär, smultron och kråkbär. Dessutom kan man få en glimt av Linnéa Borealis om man har lite tur, men någon sådan tur hade jag inte, så jag fotade bara bladen som slingrat sig över en stubbe i skogen. Bakom den stubben var det rött av smultron och på ett annat ställe fanns stora tuvor med blåbär och kråkbär, en halv glassmugg blev det i alla fall så vi kunde faktiskt få en näve var med kärlek från skogen.


Och hela trädgården är full av pioner! Sedan är bryggan klar att vara på nu sånär som på räckena som ska till framöver, men allt i sinom tid så klart. Nu ligger bryggan där och det är vackert så. Nu kan vi välkomna resten av juli med glädje! 




Sedan städade jag byrån där vi brukar ha våra underkläder och där hittade jag den här! En barnklocka jag hittade sist jag var hos min morbror i Sundsvall för säkert 20 år sedan. I en liten park i Bosvedjan. Jag tog in den mest för att den var både söt och ful samtidigt. Det roligaste med den är väl att jag fortfarande kan ha den på mig trots att det är en barnklocka! Jag visste faktiskt inte ens att den var kvar! 




Ja och så årets husflugebild då! Den kom och satt sig på en toalettpappersrulle vilket ju händer ibland, den rådde väl inte för att den var en fluga kanske. Tog de här två bilderna, mest för att öva på att ta bilder på insekter så klart, men ni får se den ni också, mest för att husflugor har så söta vingar!


I morgon får ni se servisen jag lekte ihop av olika delar jag hittat lite här och där, och så ska ni få se loppisfynd #2 för året, en grej jag letat efter sedan jag var kanske 3-4 år och för första gången såg en, men innan ni får se grejerna ska de renoveras upp, så det får bli en liten cliffhanger! 

Tills dess får ni ha det så fint, nästa veckan kanske jag tar ner häxkistan till bryggan också, det får vi se. Nu ska jag i alla fall städa ihop mina saker och ta en välförtjänt lur. Sköt om er!







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...