onsdag 13 oktober 2021

kort summering av den gångna helgen


Den här helgen har jag fått relativt mycket gjort, trots att jag faktiskt mest suttit och läst eller tittat på anime. Livet har också sin plats i hjärtat liksom. I veckan som var kände jag utmattningen komma smygandes och då finns bara en sak att göra -ge sig själv lite egentid! Eftersom jag inte har några särskilda tider att passa för närvarande går det dessutom att göra så, så jag har ägnat helgen åt mys och handarbete.  Matlagning som bestod av fläskkarré och ett försök till alternativ rödvinssås. Till det dracks Trocadero. I en familj där två av fyra tycker att alkohol är överskattat får man ha socker som festämne i stället, eller mja -Annat socker. 

Lite lustigt med mig och socker, för på mig har stora mängder socker lite samma effekt som alkohol har, fast ruset pågår inte lika länge... Men det gör ju baksmällan, för tro mig, man kan få sockerbaksmälla! Nu har jag inte haft det sedan kanske i somras, vilket är bra, man ska inte konsumera mer socker än man tål, så där är det väldigt likt det där med sprit vill jag påstå. 

Vad mer har jag gjort? Jag har ordnat till det lite på rummet, det är lite av ett pö om pö-projekt jag hållit på med i ett par veckor. Den här veckan modifierade jag upp gamingstolen jag fick av syrran för ett par månader sedan. Tänkte att om stolens ljusslinga (eller vad man ska kalla den) kan lysa i regnbågstema kanske det vore najs med samma tema på kuddarna. Tur att jag hade lite tyg kvar sedan jag jobbade med min monsterfilt, för då har jag ju ett matchande set!




Nu har jag några stuvbitar kvar av monstertyget som jag inte vet vad jag ska ta mig till med, men det lär lösa sig med tiden, den här helgen var det kontorsstolen som skulle få lite kärlek. 

 Och så tog jag av lampskärmen från golvlampan eftersom jag skulle byta glödlampor i den. La sedan lampskärmen i sängen och vände ryggen till... KATT I LAMPSKÄRM! Jag kunde ju ha flyttat på henne, men jag tyckte att hon var söt i den. 


Och lördagsgodiset bestod i kladdkaka med grädde på. Jag vet inte hur länge det var sedan jag åt kladdkaka, kan vara 10 år sen eller så, men så har jag inte heller varit och fikat speciellt ofta på ett tag heller. Får ta igen det.


 Och i söndags bakade vi pizzaknyten, som bara råkade se ut som Mailsymbolerna för läst och oläst mail. Vilken sorts pizza? Eftersom far gillar Calzone och vi var lata blev det den sorten, med cheddar i stället för vanlig ost. Gott? -GOTT! Dock kan jag ha gett dem lite för mycket värme, men det där är en smaksak, jag gillade krispet. 


Och i förra veckan bestämde jag mig för att ta en Rewatch på Yu-gi-oh! Men eftersom det är över 300 avsnitt valde jag att se från säsong 4 och framåt, det är de avsnitten jag inte riktigt hunnit med att se, dessutom ville jag se om "Waking the dragons" för miljonte gången. Inte bara för att Amelda var min favoritantagonist i tonåren (nu är det Rafael, fast alla tre är ganska jämnt placerade) mycket för att jag hade en grej för yanderekaraktärer och att säga att Amelda inte är yandere är nog att vara hyfsat oinformerad. Idag är det mer Kuudere jag gillar... Fast på sistone har jag tyckt att det här med "deretyper" inte riktigt håller eftersom karaktärer tenderar att förändras över tid. Kan vara att jag inte tycker om att placera människor eller karaktärer i fack också. 

Och hur går nu studierna? Ja, jag bestämde mig för att varva ner i ett par veckor eftersom jag kände mig lite utmattad och inte ville riskera att bränna ut mig igen, det blir bara en massa jobb med att återhämta sig då. Nu tog det bara en vecka, så jag är nu tillbaka! Så idag har jag lite studieteknik, språk, skriverier och så kanske lite mer matte om jag orkar med det, annars får jag väl klösa lite på Professorn för att hålla skallen igång, inte mer med det. Är det fler än jag som får svårt att koncentrera sig vid nackspärr förresten? Det där slog mig idag, även om det är rätt uppenbart att man inte kan prestera sitt bästa när man har ont. Nu är nackspärren borta, så kanske ska jag passa på att göra klart det jag höll på med!

Livet börjar långsamt återgå till det normala, och kanske kan vi snart gå ut och äta som folk igen, shoppa loss utan att oroa sig för mycket över att bli dödssjuk och så vidare. Keep calm and shut up karen! Namaste 🙏 sköt om er och ursäkta om inlägget blev lite rörigt.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...