lördag 21 mars 2020

Isoleringsplanering!

Just nu är jag glad att jag inte flyttade till stan permanent som tanken en gång var. Jag älskar verkligen Östersund, det är en underbar stad, men i tider av kris är det skönast att ha sin närmsta granne på 1-2 kilometers avstånd ändå. 

Tid för planering


Isoleringen har medfört att vi inte åker någonstans ens för att handla. Det ska i så fall vara en gång i veckan för att fylla på skafferi och kylskåp, men det är verkligen mindre än det varit. Men inget ont som inte har något gott med sig! Nu har jag tid att göra saker jag annars trott att det inte funnits tid för. Schemaplanering till exempel!

Jag har ett gäng ämnen, närmare bestämt 8 stycken om jag inte räknar med mitt hobbyskrivande för HetaNordics och liknande saker. Då är det bra med gruppering! Häng med!
  • #1 Svenska och Historia
  • #2 Teckning, Japanska och Norska
  • #3 Isländska, Tyska, småsagor och Ryska.
Ja! Ryskan har kommit tillbaka på schemat då jag faktiskt känner ett behov av att hålla igång skallen lite. Sedan har jag även bestämt mig för att läsa minst ett kapitel om dagen i någon skönlitterär bok. Nu har jag två låneböcker jag inte kan lämna tillbaka på ett tag, dem kan man alltid läsa om!

Hur ser Schemaupplägget ut?
Jag har avsatt olika dagar för olika ämnen. Mellan 10:30 och 16:00 är det #1 som gäller, som ni förstår betyder detta prioriteringsgrupp #1. Här är dagarna:


  • Måndag
    Historia. 
  • Tisdag
    Svenska
  • Onsdag
    Historia
  • Torsdag
    Svenska
  • Fredag
    Historia
Om vi beskriver det grovt är det här prio #1 under vardagar bortsett från lördagar. Sedan har jag även prio #2 och 3 som kommer mellan 16:30 och 17:00. Helgerna är tänkta att vara fria ifall jag hunnit lämna in det som ska lämnas in. Sedan har jag även byggt ett teckningsschema så att jag inte ska kunna få någon form av art block. Vad som ska göras där kommer att bytas ut i samband med högprioriterade ämnen.

  • Måndag
    T -Hetalia eller HetaNordics
    P -Yu-gi-Oh! 
  • Tisdag
    T -Bellajäveln eller BCmanga
    P -Kaleido Star och Kaleido Star 10 år senare.
  • Onsdag
    T -Yu-gi-oh!P -Neej eller the Super boys
  • Torsdag
    T -Kingdom Hearts eller Final Fantasy
    P- Kingdom Hearts eller Final Fantasy
  • Fredag
    T -Kaleido Star eller Kaleido Star 10 år senare
    P - Dragonball eller Dragonball Z
  • Lördag
    T -Dragonball eller Dragonball Z
    P -Hetalia eller HetaNordics
  • Söndag
    T - Neej eller the Super Boys
    P -Bellajäveln eller BCmanga

Så ser det ut med tecknandet just nu. Detta kommer att stuvas om när jag byter ut studierna.


Gällande vad jag tecknar just nu ser det ut såhär:

  • Hetalia/Hetanordics
  • Bellajäveln
  • BCmanga
  • Kaleido Star
  • Yu-gi-oh!
  • Neej
  • The Superboys
  • Kingdom Hearts och Final Fantasy
  • Dragonball Z
Hetalia och HetaNordics behöver ibland en bättre storyboard än den jag gett den, en del karaktärer ger inte rättvisa åt platsen de representerar, nu tänker jag närmast på platser jag inte vet så mycket om, men det här hoppas jag kunna slipa, plus att på storyfronten kunna skriva mer varierade historier än tidigare. Hittills har det mest varit romantik och tragik som varit huvudtemat vilket kanske inte alltid är huvudtemat i historiska sammanhang. Fågel får skärpa sig lite.

Bellajäveln då? Hon behöver en egen stil till att börja med. När jag kom på henne tänkte jag inte på det, men det lutar lite mot Toriyama här, eller kanske bara testa att rita henne i Esbjörn Jordsäters stil, vem vet? Det tänker jag i alla fall göra med BCmanga eftersom jag misstänker att det var han eller någon i hans bekantskap som tecknade alla displayfigurer som fanns där. Sedan måste jag även fixa en storyboard, det här gäller båda två egentligen.

Kaleido Star 10 år senare har fokuserat väldigt mycket på Yuri på senare tid, eller hans perversa upptåg med Sora, vilket inte var menat från början. Det var menat att fokusera mer på de manliga medlemmarna och deras försök att hjälpa Sora få tillbaka cirkuspeppen efter en seriös skada, men det har inte blivit så värst mycket seriöst här, mest flum. 

Gällande Yu-gi-oh har jag sagt att jag tänker avsluta allt det där med "Mels blogg" men att det ska bli på ett bra sätt. Jag funderar på att skriva ut alla inlägg och sedan göra om allt till en fanfic som jag postar på FFN, och gör bilder till på Deviantart, men det går trögt när det är något tråkigt och repetativt. Jag är väl helt enkelt skadad sedan ungdomen där, det är väl helt sonika bara att acceptera det. Jag har lite andra idéer inkluderande andra karaktärer här som jag kanske ska ta till om jag vill vågar och kan.

Neej har jag faktiskt blåst nytt liv i, dels på grund av omständigheterna och dels för att jag såg att jag inte gjort något seriöst med honom alls. Visst var det menat att vara en flumserie redan från början. Lite som det som sändes på Cartoon Network på 90-talet men det har inte kommit någon vart och det stör mig. Samma sak gäller The super Boys. Den serien gjorde jag mest för att avdemonisera mobbare och då blev handlingen därefter. Det går säkert att göra bra serier där mobbare blir avdemoniserade eller rent av psykologiskt kastrerade, men inte såhär, det måste till en bättre plot och det tror jag att jag är på spåret nu. Namnbyte på karaktärer har det också blivit med tiden, samt lite bättre design. 

Sedan har jag bestämt mig för at teckna mera Kingdom Hearts i alla fall, förmodligen blir det mer Final fantasy också, men jag har ju en svaghet för att rita Riku och liknande karaktärer... Jag måste framåt, så det vore bra om jag tecknade lite andra karaktärer också.

Ja, och Dragonball Z då? Jag hade ett projekt någonstans 2005-06 som jag tänkt blåsa nytt liv i. Det gällde "Hotell Bulma" som jag och min syster flummade ihop när vi var hemma och rollspelade. Många moment var fullt funktionella, men en del var mest flum. Det finns dock guldkorn jag tänker ha kvar. Ett av dem är "den nya revolutionerande duschen" som verkligen är en pårökt uppfinning ingen annan än jag och min syrra kunnat hitta på i nyktert tillstånd. Dock har jag sett att fler delar den här typen av konstig humor, så jag kör på den. Sedan hade vi ett bakverk med namnet "fismoln" som jag också tänker ta med, samt en scen där Son Gohan och hans vänner satt upp en lapp på hotellfoajens soffa där det står "denna soffa får man inte sitta i om man väger över 180 kilo!" Det finns en del i den här historien som jag tror att jag kan göra något av, sä det lär jag göra. 

Dock är tecknandet inte min högsta prioritering så vida det inte är helg då, det är lite annat som behöver utrymmet bättre. Jag ska försöka fixa mer plats åt allt. 

                                                      Och Bofinken?                                               

Gällande bofinken har jag inte hunnit gjort så många fler recensioner än, men jag antar att det ska göras fler i framtiden då jag fått en hel del serier folk vill att jag ska se. 25 stycken för att vara exakt samt 23 sentaiserier att recensera. Men här nedan kommer de serier jag tänkt på i första hand:

  1. Infinite Stratos. 
    En för mig ganska ny serie jag tipsades om nu i vår. 
  2. Sword art online.
    Denna började jag titta på med vännerna på Birka men det rann senare ut i sanden så jag kommer att återuppta den framöver.
  3. Elfen lied
    Det här har jag sagt sedan 2007 att jag ska göra men man kommer ju aldrig till skott. Jag vill se Elfen lied men det är ju det här med mig va, jag kollar knappt på TV längre. 
  4. Ghost in the shell
    Den har jag väl också sagt tidigare att jag ska se, men inte sett på grund av att annat tagit min tid. Skam är det.
  5. Attack on Titan
    Blev tipsad om Attack on titan 2015, men såg den aldrig eftersom jag blev så överöst med information. Lite som med Naruto med skillnaden att den här serien faktiskt verkar vara intressant. 
  6. Neon Genesis Evangelion
    Jag har ju läst mangan för många år sedan, men inte hunnit se animen. Det sägs att animeserierna sällan är lika bra som mangaserierna, men då är det väl dags att se om man behöver motbevisas i det här.
  7. Madoka Magica
    En annan lovordad serie som jag faktiskt tittat lite på innan jag tyckte att den var lite väl mycket som Sailor moon. Nu tycker inte alla det, och man ska inte gå på första intrycket egentligen så jag kommer at ge den en chans till.
  8. Girls und pantser
    Den här blev jag tipsad om på Birka, men fick inte tid att se den, sedan har jag haft myror i arslet så länge att det inte blivit av med det. 
  9. Card captor Sakura
    En serie jag sett början av på Barnkanalen men inte djupdykt något vidare i, det vill jag göra!
  10.  Haikyuu
    Den här blev jag tipsad om idag och tänkte att den såg lovande ut, så den blir det till att se.
Ja, detta var de 10 jag tänkt kolla upp än så länge. Jag har en del fler på listan men dem väntar jag med tills senare. Sedan planerar jag att utöka Bofinken till en blogg där jag inte bara recenserar anime utan också japanska musikvideos samt Japanska draman. Detta har jag inte mer än tänkt på än så länge så idag blir det inte av. Idag blir det nog snarare planeringsdag. Ha det så fint!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...