torsdag 12 mars 2020

Är det fel att inte få panik över saker?

Coronaviruset, Politiker som gör bort sig, fascister som ljuger och andra irritationsobjekt normalt folk skulle gå runt med konstant magkatarr över. 

Jag kanske låter arrogant när jag konstant säger att jag inte bryr mig om eller orkar lyssna på all panik folk får över allt som händer i världen. Nu senast Coronaviruset. Visst oroar jag mig för att vänner som tar cellgifter eller på annat sätt har nedsatt immunförsvar ska insjukna i Corona, jag oroar mig också för mina föräldrar som båda närmar sig 70 och oroar sig över vad som skulle hända om de fick det i sig. Men å andra sidan verkar det som att i alla fall Skandinavien har läget under en hyfsad kontroll. Det som folk nu ska tänka på är att tvätta händerna ordentligt och inte resa åt alla håll när det finns livsfarliga och smittsamma virus som kan ploppa upp som svampar och smitta ner vem som helst när som helst och var som helst. Vet man bara det och handlar klokt tror jag att man kan ta det ganska lugnt och i alla fall inte få panikångest över detta. Förbannad på dumt folk kan man bli ändå, men då är det lätt att gå och få magkatarr för småsaker igen och det är bara onödigt. Att dra sitt strå till stacken är i alla fall att göra något. Ingen kan göra allt, men alla kan i alla fall göra någonting. Det om Corona!

Politiker som gör bort sig och Fascister som ljuger
Här har vi ett sjukt jobbigt ämne som jag gör allt för att slippa veta av. Jag är gammal ungdomspolitiker och har sett oerhört många exempel på fascister som ljuger och sprider oro för egen vinning. Det här är sådant man ser i tecknad film där antagonisten säger "det ser ut som skit här och du sitter i skiten och luktar skit, men räds icke, jag är här och jag ska dra dig ur skiten om du bara gör som jag säger!" Det är här protagonisten utropar: "Din ORM, ditt SVIN, hur kan du vara såhär?" Och så börjar kampen mellan gott och ont. I verkligheten är ormen verkligen mycket listigare, man förvränger verkligheten och sätter på människor virituella fyllebrillor. Allt för att komma igenom med sin skräckpropaganda. Det är inte utan att man tycker att utvecklingen är aningen skrämmande.

Sedan har vi ju det här med politiker som gör bort sig! Vi befinner oss i en tid då vi måste hålla ihop, men i stället läggs fokus på att den ena parten med en mobbande attityd förklarar för den andra parten varför den är värdelös. När vi befinner oss i ett läge där fascism och Corona sprids lika fort är det kanske inte vem som passar var vi ska fokusera på. Vi ska snarare fokusera på hur vi gemensamt ska kunna lösa problemen utan att förvärra dem. Sen vem som gör det skiter väl jag i så länge problemet blir löst. Löser vi inte problemet, då står vi där med folk som fysiskt dör i Corona och psykiskt dör av Fascism. Ägna det en tanke. Är det värt att kasta paj när det råder svält? Är det okej att kasta skit på varandra när det skulle vara bättre att gödsla åkern med den skiten i stället? Tänk!

Medias roll i det hela
Visst är det medias roll att bevaka och sakligt redogöra för vad som händer, gärna utan att vinkla det åt något håll, men när man slarvar med att vara opartisk och checka källor vet vi snart inte vad som händer ur en objektiv synvinkel och det tror jag är en farlig utveckling. Ibland kan man vara saklig i TV, men min uppfattning är att det är väldigt sällan man är det och därför är det inte värt att se på TV.  På nätet tipsar fascisterna om "alternativmedia" som de svär inte är vinklat men kom ihåg vad jag sa tidigare, det starkaste argumentet fascisten har är lögnen. Alternativmedia är från början skapat av ryska fascister och har sedan spridits till andra länder. Det är alltså vinklat extremt åt höger och dessutom kryddat med lögner. Nej, ska man ha reda på vad som verkligen händer, då är det nog så att man får gräva, sovra, gräva mer och sovra ännu mer, annars är det lätt att man får fel eller vinklad information.

Är det då fel att inte få panik?
Jag får inte panik över något längre, jag är blasé. Att jag inte får panik betyder dock inte att jag inte bryr mig om att Corona, Fascism och annan skit sprids och drabbar allt och alla hårt. Det är fördjävligt och jag blir visst orolig för mina nära och kära. Jag har bekanta som kan dö av Corona och jag har andra vänner som sliter med fascism dagligen, det är väl klart jag bryr mig. Men jag tror att man förlorar på att få panik. Det är alltså inte fel att inte få panik, men det är fel att fullständigt skita i allt för att man tror att man inget kan göra åt saken. Det är när du skiter i allt som ondskan vinner mark, det är då faran växer. Men får man panik, då är det lätt att man agerar i affekt, det är nämligen så vi funkar allihopa, rädda hundar hugger, lugna hundar observerar. Var lugn, observera och få inte panik...

Så länge du har läget under kontroll behöver du inte vara orolig. Däremot bör du alltid vara observant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...