torsdag 18 juli 2019

Så lade sig åter uppgifterna på hög.

Minst tre böcker att läsa, en hel del bakläxor och lätt oro över hur det blir med årets Norgeresa... Det får väl sammanfatta handlingen!

Vi får börja där vi ska, min Svenskakurs har lett in mig på en massa böcker jag vill läsa, Heimskringla är en av dem men jag har inte fått tag i någon svensk version av den så jag gick i stället in i Lillstugan (det är farmors gamla hus) och grävde lite i bokhyllorna tillsammans med min far och faster. Där fann jag, förutom vinterns läsning (en massa Selma Lagerlöfböcker) både Odyssén och Illiaden. Två böcker jag funderat på om man kanske skulle låna på bibblan, nu slipper jag det, även om Illiaden är lite hundbiten.

Annat än det har jag hamnat efter i min planering eftersom sista dagen för provets inlämning är idag. Jag får helt enkelt dra en liten suck och låta uppdraget bli försenat någon dag eller så, inte så jävligt som sist, det klarar inte magen av.

Jag har kvar Upplysningen, romanens födelse, nya tankar, Bellman, förnuft och känsla, romantiken och sagor, skräck och äventyr. En relativt diger bunt men jag tror att det kan gå att komma ikapp, i värsta fall kan jag sätta mig i något mörkt hörn till helgen och bara tokplugga, det gick ju med de tidigare uppdragen.

Men jag vill ju åka till Norge också. Jag har pengar och kan säkert fixa biljetter åt alla, men då vet jag inte ifall min syrra tänkt på samma sak som jag, det hände ju sig så förra året. Det har blivit en hel del i sommar, men jag har faktiskt tänkt mig en liten ledighet också, gärna i Norge med familjen.

Annars har jag även planer på att köpa buskar att gräva ner eftersom jag hittat lite bär som jag vet att familjen gillar. Hallon och krusbär blir det troligen men det får jag planera mera, nu ska jag bara göra klart upplysningen, sova igen lite tid och se till att bli klar någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...