söndag 30 juni 2019

Måndagens dubbelarbete!

"Det du inte gör föregående vecka får du lägga till på nästkommande veckas arbete."
 Så sa troligen aldrig Julius Caesar, men jag har sagt det nu.

 
I uppdraget skrev min handledare att han ville att jag skulle skriva en artikel utifrån en given källa. Dessutom ska jag läsa en liten Isländsk saga och skriva klart om Kung Lear. Det ser lite ut, men det är mer än man tror ska jag säga. Därför ägnar jag måndagen åt att göra klart det så att jag kan börja med det tredje uppdraget snart!

Av att skriva artiklar har jag faktiskt ett visst intresse ska jag erkänna, men jag har aldrig lärt mig hur man gör för att inte få det att se ut som om en unge utan insikt i hur man bär sig åt har skrivit den.
Det ska visst bli fult väder, så jag har tid att läsa på.

Sedan skulle jag läsa ett utdrag ur Torleif Jarlskalds saga som är en Isländsk historia i vilken jag ska ta reda på hur Torleif fick tillnamnet "Jarlskald". Jag har faktiskt tjuvstartat lite och skrattade lite åt prosan. Jag får berätta mer när jag läst mer helt enkelt.

Sedan var det argumentationen. Jag ska argumentera för varför Shakespeares drama "Kung Lear" är värt att ägna uppmärksamhet. Till en början tänkte jag faktiskt "Jaadu, den frågan ställer jag mig också, varför ska jag se på detta förvirrade tull?" Sedan kom jag på att det nog inte var så förvirrat som jag trodde, en ganska okej historia, även om jag tror det finns bättre draman att analysera.
Grejen är att kunna argumentera för att folk ska se den också, det är faktiskt inte jätteenkelt för en som har total idétorka måste jag erkänna. Dock inte omöjligt...

Detta ska jag ta med:
  • Hur märks det att dramat är skrivet under renässansen?
  • Varför står dramat sig än idag, hundratals år senare?
  • Jämförelse med någonting nutida.
  • Kortare handling.
  • Karaktärer och inbördes relationer
  • Citat och varför.
  • Teman och motiv.

Av dessa har jag fått med handling och citat, karaktärskartan kommer senare liksom anledningen till att jag valt de två citat jag valt. Jag tror faktiskt att det här med att det skulle vara svårt är något jag inbillar mig, jag ska sova på saken och sedan läsa på mera senare. Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...