lördag 8 juni 2019

Det här kan man också spendera en jäklans lördag med!

Idag har jag läst lite om Alexander den store och hans grundande av Alexandria. Det ska visst ha varit den tidens Tokyo i den benämningen att det var en världsmetropol utan dess like! Helt fantastiskt, och idag är det inte större än någon annan storstad vad jag förstått. Detta och en hel del om Platon och hans efterträdare har det handlat om när jag inte suttit med min syster i vardagsrummet och tittat på roliga papegojor så klart.

När jag tittat klart på de roliga gojorna kände jag mig lite överenergisk och gick därför ut och började gräva fram en gammal stentrappa i köksträdgården. Den kan behöva rätas upp ytterligare, men det gör jag i så fall i morgon, det var både hårt och myggigt där. Förutom det har vi lagat en jordfräs också. Vi trodde först inte att den skulle gå att laga efter vad den varit med om under en utlåning, men den går ganska fint nu.

Nu i kväll blir det Julius Caesar i bordsfläkten. Tyvärr en av de mindre intressanta delarna av antiken/romantiken om du frågar mig. Det handlar mest bara om hur bra Julius Caesar var och hur dåliga alla andra var, det är min upplevelse i alla fall. Sedan kommer visst ett ännu tråkigare inslag -Kristendomen och deras inblandande av den där "Gud" i allting.

Hur som haver ska jag bli klar med det här eftersom jag lovat mig själv det, och för att bli klar måste jag kolla upp vad som bör göras:


Jag skall

  • Flumma mindre och plugga smartare. Jag läser på 100% nu, så det börjar bli seriöst. 
  • Strunta i allt som tar energi från mig. Jag behöver allt fokus till studierna.
    Det här betyder att jag inte kan lägga fokus på jobbiga myndigheter, politiker eller energitjuvar när det finns viktigare saker att stå i.
Jag har ju aldrig fått lära mig det här med studieteknik. När jag gick i grundskolan lärde man hellre ut vilka som hörde till vilken fårflock än hur man faktiskt lärde sig saker. Det fick som resultat att jag aldrig fick lära mig studieteknik och det har jag fått ta igen nu.

Gällande Japanskan är det nu spikat. Inga fler "lektioner" med Mika. Jag har upplevt henne som en väldigt bra lärare, men studiemiljön och tiderna har varit mediokra. Kvällsstudier har aldrig varit något för mig eftersom jag fokuserar bäst på förmiddagar. Nu ska jag spendera de sista två timmarna med att köra över Caesar och kanske teckna lite! Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...