Helgen i ett nötskal

Den här helgen fick vi en del gjort, bland annat åkte jag och pappa en sväng till mynnet för att plocka cikoria som sällskap till rosorna vi köpte till fredagsdukningen. Det blev också en annan blombukett med rosenspirea och prästkragar, men den visar jag en annan gång.
Ett rosa färgtema till blombuketten kändes i alla fall helt rätt. Köttgryta åt vi den här gången.

Efter att ha gjort fredagsfint kände jag att jag behövde vila lite, mensflödet var onödigt högt den dagen och då blir jag i regel otroligt trött och orkeslös, så en liten stund med VR-setet fick det bli innan middagen. Innan kvällens DVD-serie kändes det helt rätt att ta en kvällsdusch med någon trevlig duschkräm. Det där är något jag lärde mig när jag pratade med en skrynklare sist, att om man känner sig lite risig kan en varm dusch med någon god doft göra underverk. Sedan mår man ju bättre när man känner sig lite ren också.



Min diamond painting växer så det knakar och fler och fler bokstäver blir täckta. Två veckor tog det innan alla färger var använda i alla fall, men tyvärr orkade jag inte bli klar i lördags då jag har varit som en trött gammal tant hela helgen. Det här var i alla fall en hobby jag tyckte om och jag kommer säkert köpa fler när andan faller på. 
Sedan har jag skrivit en hel del i min lilla dagbok också. Jag har fått smak för det där igen då jag visst har ett behov av att skriva av mig, men mitt bekräftelsebehov har blivit mindre med tiden, kanske i takt med att jag börjat hitta mig själv igen... Hur som helst har jag börjat tycka om att skriva dagbok igen!

Ja och menshormoner skapar ju begär och mitt är choklad så jag slängde ihop en chokladkräm som serverades med svarta vinbär och socker. En väldigt mastig historia som man inte skojar bort: 
Ögonkakao
O'boypulver
Grädde
Vispa ihop allt tills det nästan blir smör och toppa med strösocker. Mängd? Ja, efter behag, där får man smaka sig fram en aning. Den här chokladkrämen fungerar bäst som tårtfrosting eller mellanlager för den delen. Den är god, men äter du den hela tiden är det som att be om diverse komplikationer man inte önskar sig. 

Lördag morgon väcktes jag av ett dundrande skyfall följt av att min inre åskradar gick igång. Förmodligen är det så att fukten i luften gör så att det blir lite tyngre att andas och det får som följd att jag får migrän. Så också idag och kort efteråt small det ordentligt. Jag har något sjukt intresse för åska och blixtar (så länge de inte bullrar för nära mig) så jag blev nyfiken på var den varit ner. Pappa var också nyfiken så vi tog en sväng samtidigt som vi åkte och köpte mjölk. Dock såg vi inget speciellt, däremot hördes det ut som att den varit ner på flera ställen.

När vi kom hem var jag jättetrött och satt mig och tittade på lite gamla Ylvisklipp tills jag hellre kände för att somna ifrån någon promenad i VR-setet. Sen gnagde jag lite mer på min diamantmålning, men det blev inte sådär jättemycket gjort på den eftersom jag egentligen inte orkade göra mer än sova den dagen. Vissa perioder är helt enkelt sämre än andra.
En sak tog jag mig däremot ork att göra och det var att hjälpa syrran att varpa lite garn till ett band hon ville väva. Det blev Ivory eftersom Corona var upptagen med ett annat band.

Och så söndagens äventyr! Idag klev jag upp ganska tidigt och kokade en kanna te innan jag och syrran tog och tittade på lite Astrid Lindgren. Sedan blev det till att gå upp på övervåningen och våtdammsuga madrassen och mattan. Detta tog på krafterna, men det är gjort nu och behöver troligen inte göras mer än kanske ett par gånger om året så jag ska inte säga att jag är missnöjd alls. Skurade med lite vatten och odörspray vilket fungerade utmärkt. Torkade rent med Pink stuff och vatten och så var det lite byte av gardiner och sänglinne. Både jag och katten lär sova gott där nu. Lite senare tänker jag försöka få upp en rullgardin och en stång som jag kan hänga kläder på också. Lite struktur dör ju ingen av tänkte jag. Det största gympasset var att inventera bokhyllan under sängen och det är väl inte klart än kanske, men nästan. Jag var nöjd nog att duscha och göra något annat i alla fall, typ fortsätta hjälpa syrran med Ivory. Den här vävstolen är lite svår att ha att göra med, men det ska vi väl ha till tänker jag. Vi får experimentera i ett par dagar och se vad det blir därefter. 

Nu vet jag i alla fall en som ska gå och sova! Sköt om er! I morgon tar vi itu med köket igen!









 

Kommentarer