tisdag 14 april 2020

Skrivarstuge-Onsdag!

Idag kommer jag ägna dagen åt något jag inte gjort på skamligt länge, nämligen till att skriva lite!
Jag har under våren skrivit några små hobbyuppsatser som mest varit till för att öva mig på just konsten att skriva! Nu har jag två uppsatser, läs essäer om ni vill, som jag ska skriva om. Båda ganska intressanta rubriker!

I den ena essän ska jag skriva om likheter och skillnader mellan Frankensteins monster och Greve Dracula! Bara det låter väl ganska intressant med tanke på att historierna, trots sina olika handlingar faktiskt har likartade karaktärer.

Det jag tänkt på här är först och främst Frankensteins monsters sökande efter någon som vill umgås med honom, dock är han så ful att ingen vill vara med honom och till slut fylls han av ett fruktansvärt hämndbegär mot Frankenstein själv. Historien är intressant med det här med att "leka gud i ett kemiskt labb" liksom, det gjorde ju Frankenstein, men han hade nog en väldigt dålig koll på vad det var han gjorde egentligen, då han inte fick med alla komponenter för att monstret skulle bli mänskligt snarare än ett monster.

Dracula då? Ja, här handlar det om en annan oförsiktig man, Harker heter han, och han hyr in sig hos Greve Dracula i Rumänien där greven så småningom får syn på ett foto av Harkers flickvän Mina Murray (som är en sjukt intressant karaktär) och inser att hon faktiskt är ganska lik hans döda hustru Elisabeta! Därmed tvingar Dracula honom att stanna i rumänien medan han själv åker till London för att hitta Mina! Mina är förstås inte så sugen på att dejta Dracula eftersom hon är trogen sin Harker, så här blir det liknande konflikter som i Frankenstein, bara lite mer "viktoriansk romantik" om man får säga så. Det går självklart än djupare men min blogg har inte plats för allt jag skulle vilja skriva om Dracula och Minas relation.

En annan uppsats jag ska göra handlar om Facebook och huruvida det är bra för samhället, eller bara slöseri med tid! Här ska vi först bena ut hur allt började, är det så att Zuckerberg kanske skapade ett digitalt frankensteinsmonster som nu kräver ut sin hämnd på honom eftersom han lämnat monstret vind för våg? Det återstår att se! Ska bli sjukt intressant att gräva mer i det här nu när glöden är uppe! Det jag måste komma ihåg är dock källförteckningar för det glömmer jag alltsomoftast bort. Det är dumt! Källhänvisning är bra om man inte ska framstå som en idiot som bara bräker ur sig dumheter! Så det jag nu ska jobba med är nog att ange källor på ett korrekt vis så att inte Samuel ger mig slarvfel här, då blir jag trött på det här på riktigt! Nu är det sängen, jag återkommer med mer information om mina uppsatser i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...