söndag 5 januari 2020

En givande stund framför TV:n

Idag satt jag framför TV:n och glodde när det för en gångs skull dök upp något intressant att se. Det var en kille som hette Igor Ardoris som föreläste om bland annat "fixed mindsets" eller "fasta tankesätt", något han snabbt döpte om till "broken mindsets" vilket är vad det är! Häng med så ska vi titta på det!

Carol Dweck, professor i psykologi, tog upp det här först och hon förklarar det som att det hela handlar om att många beskriver sina egenskaper som fasta drag som inte går att förändra, alltså: Har din fröken i Åk 5 på grundskolan en gång sagt att du är värdelös på matte, då är du det, punkt och slut. Det här är inte sant, för forskning har bevisat att det faktiskt går att påverka det här, då det är ett inlärt tankesätt.

Ett bra exempel Ardoris tog upp i sin föreläsning om det här var ett där han berättade om ett experiment där man hade en gädda i en glastank som man delat av på mitten med hjälp av en glasskiva. På andra sidan glasskivan simmade fiskar som gäddan normalt skulle ha fångat och ätit upp. När gäddan nu, sin vana trogen gjorde försök på försök att komma åt fiskarna, men hela tiden slog i glasskivan gav djuret upp efter X antal försök. När man sedan tog bort glasskivan var gäddan så uppgiven att den inte ens försökte fånga fiskarna när de simmade förbi nosen på den. Det här är vad många lär sig när de är små: "du kan inte, du kan inte, nej du kan inte!" Och då blir det som det blir när kunskaperna kommer upp framför näsan på en.

Fast vi är ju inte gäddor, våra hjärnor är ju långt mer än bara en hungrig reptilhjärna som går på jakt och föda, eller hur? Det går alltså att bryta det här tankemönstret, men det krävs lite djävlar anamma för att lyckas med det, ett djävlar anamma som många gör allt för att försöka ta ifrån dig, det kan handla om politiker som lever på att sprida lögner, lärare som lever på att trycka ner elever eller chefer som lever på att hålla sina anställda formbara.  Din fröken i ÅK 5 på grundskolan som sa att du sög på matte. Men vet du en sak? Be henne och alla andra dra åt helvete, för du kan och det är aldrig för sent att försöka, därför ger jag aldrig upp hoppet om att en dag få ett riktigt jobb oavsett vad jag gjort tidigare. Gav jag upp vore jag inte värd mina 112 IQpoäng. Gäddan dog, men jag fortsatte jaga. Snart är jag ifatt! 
Det där är ett av mina mål! Nu vet ni. 

Sedan återstår det väl bara för mig att tacka Dweck, Ardoris och alla andra som upplyser mig om att den som snackar skit snackar skit och inget annat, skitsnackare är inget att lyssna på, eller skulle du lyssna på Voldemort och hans vänner?
Nä. Ser man ut sådär är det nog inte många som litar på en, där ser du ju själv, hör inte på vad folk som inte vet bättre säger, det kan komma en dag då de kommer och ber dig om ursäkt för att de hade fel hela tiden. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...