måndag 18 februari 2019

Ett snabbare sätt att levla! (Japanska)

Det här är alltså en konversation jag hittade i det här klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=OUzxpz8m8QQ 

Jag fyllde ut med den kanji jag redan kunde och då blev det som nedan:
私は大阪に住んでいます。
私の家近くに大​き公​園があります。
いつも寿​司やに行​く時、この公​園をとうって行​きます。

"In Swedish please?" Ja, det kan vi ordna.
Watashi wa = Jag gör/är... Det hela har med mig att göra här då.
"Watashi" i detta fallet är Miku som vi kan se i klippet. Här har vi vad jag skrev:

"Jag bor i Osaka. Nära mitt hus finns det en stor park.
Varje gång jag åker för att äta Sushi, åker jag genom parken."

Det var en hel del fler meningar, men jag tog bara den första. Det här är ju egentligen något jag tycker att Mika borde ha lärt oss under A-kurserna men då var vi fullt upptagna med att lära oss hiragana (ひらがな), katakana (カタカナ) och grundläggande kanji (基本漢字). Dessutom hade vi väl inte den bästa klassen heller, men det är en annan del av den här historien. Jag tror att jag ska titta lite mera på Miku och sedan kanske också prata ihop mig lite med Mika så kanske lektionerna blir lite roligare.

Vad jag ska göra å Mikas vägnar just nu är väl att jag ska sparka lite på kanjitecknen jag fick av henne förra veckan samt göra klart pappret jag inte orkade rota i klockan halv åtta på kvällen.
Nä! Nu ska jag gå och tvätta mig, och inte leja Mousie som frisör, det kan bara gå åt helvete, titta bara på hur ledsen Burrvert blev!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...