söndag 17 november 2019

Det här med bråk...

Ja du vet ju... När du inser att du inte lärde dig tillräckligt i grundskolan.
Detta trots att du hade självaste som "hjälplärare", eller kanske just för att man hade det? Jag sitter just nu och bråkar med bråk som jag borde förstått redan i årskurs 5 men tyvärr lär jag mig väldigt dåligt när jag blir stressad, vilket jag blir när folk skriker mig i örat hela tiden som min hjälplärare gjorde. Det gjorde att jag avskydde matte under hela min uppväxt och därför aldrig lärde mig förstå ämnet till fullo. Kanske var lite skitnödigt från min sida, men jag fungerar tydligen så. Kan jag dock lära mig över 300 kanjitecken på typ 5 år, borde det här med bråk vara plättlätt att fixa, bara jag inte är så in i helvete lat.

Sedan är det väl en del andra saker som jag gott kan säga är akilleshälar. Logiskt sett borde man endast ha två akilleshälar eller en, Akilles hade då bara en i alla fall... Men jag är lite som Brasse Brännström från 5 myror, jag har 8 ben eller vad han sa när han skulle försöka räkna till fem.
Jag är kort sagt ingen matteskalle, även om jag skulle må bra av att ha lite mer matte i min skalle, både för att kunna fungera i samhället och för att kunna få ett jobb som inte går ut på att städa åt någon gammal borgarkärring för 300 kronor i veckan i MIKAs tjänst.

Men ska bråk verkligen vara så svårt? Nej, det är säkert hur logiskt som helst bara det att jag inte kommit på hur man löser det hela och inte har någon vidare studieteknik tackvare att lärarna jag hade i grundskolan (Ja, jag tillåter mig att nedvärdera alla utom ett fåtal som faktiskt kunde lära ut) hela tiden satt och gnällde: "Du kan ju inte sitta och TÄNKA!" Varje gång man försökte räkna ut en uppgift själv med hjälp av huvudräkning, som de sagt att man skulle kunna. En del lärare ska helt enkelt inte arbeta med barn!

Nåja, eftersom jag hatar Hitler gör jag väl oklokt i att låta honom bestämma hur och vad jag ska plugga va? Så idag tar jag tag i bråkhelvetet och hoppas på att slippa bråka mer med det på ett tag framöver. Inget kommer av sig själv!

Eller som det trönderska spelmanslager Vømmøl sjöng:

Behövde lite pepp igår, så jag gjorde en pepptalkbild med min favorittrönder -Trond!
Nu ska jag bråka lite, i värsta fall lär jag mig kanske något idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...