tisdag 2 april 2019

さ~ 皆さんこの学期をありがとうございましました🙇

Means: Okej allihopa, tack för den här terminen!
Så en liten kursutvärdering då: Jag har inte varit jättenöjd med den här terminen. Kursinnehållet har varit bra, läraren likaså, men studiemiljön och själva tekniken har kännts off sånär som på några gånger, denna inräknad. Idag var en riktigt bra dag faktiskt.

Jag har lovat mig själv (Och Ryunosuke :P Se tidigare inlägg för den referensen) att inte ge upp något så länge det faktiskt känns viktigt för mig och Japanskan känns fortfarande viktig. Min fråga är dock om lektionerna känns så. Idag avslutade jag min nionde termin på den här kursen och jag vill ju ha en tionde så att jag kan skryta med det, men då vill jag gärna ha bättre kvalitet på saker och ting.

Just nu har vi spånat lite på att göra något kul på fritiden och det kanske vore kul att bättra på vänskapsbanden lite så kanske lektionerna går lättare de med. Hur som haver lär jag behöva fundera lite på vad jag ska göra med folkis under tiden.

Idag hade vi kul med lite uttryck som vi fick lära oss på lektionen. Ett roligt uttyck var detta:
 猫を被る Neko o kaburu -Att ha katten på huvudet, som Trumpen har här.


Uttrycket betyder att man är låtsassnäll mot folk man tror att man kan ha fördelar från. Lite som vår favoritjättebäbis Donald här ovan. Tack för visningen herr President, det var snällt!

Ja, alltså, Ryu, vi vet att han är hemsk! Lugna ner dig!


Ja... Det lär bli repetition en stund, men sedan blir det lite annat att ta tag i, även om jag naturligtvis inte ger upp japanskan även om jag kanske slutar med kursen. Jag har inte bestämt mig ännu.

Vi hörs vidare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...