tisdag 19 mars 2019

Gizmo, Japanska och Patrull!

Idag har varit en funderingarnas tisdag. Tre saker har jag funderat på och det är dessa:

  1. Hur gör jag med Svenskan när Hermods bestämt sig för att trilskas?
  2. Hur blir det med Japanskalektionerna framöver?
  3. Hur fungerar min flygande Långben egentligen?`
Alla de här rubrikerna kommer jag att bena ut åt er nedan:

Jag får börja med självkritik här, som att jag famlat bort mitt lösenord till Hermods inlärnings enhet Novo och därmed inte kommer åt min weblärare på ett smidigt vis för att komma åt vad jag ska göra (en sådan tur att jag skrivit ner det mesta ifall det skulle komma någon ful gubbe och sätta en käpp i hjulet!), så jag har begärt ett nytt nu i söndags och inte fått svar ännu! Risken finns att min kurs avbryts, men jag kommer för den sakens skull inte avbryta mina hemmastudier nu när jag vet vad kursen innehåller! Då är jag dum!
Det om det...
Hur går det med Japanskan då?

Ja, jag har faktiskt hittat ett gäng bra weblärare för det här ämnet så jag kan klara mig bra med hemmastudier. Dock har jag faktiskt gjort en asful väska, så jag kanske får gå på de sista lektionerna även om jag tycker de är värdelösa.
Det ska vara en sorts "ryggsäck" som har hiragana på framsidan och katakana på baksidan. Tyglapparna är ditsydda för att dölja reklam jag såg på bilderna först efter att jag skickat dem till tryckeriet.  Så både Svenskan och Japanskan rullar på, men förmodligen får jag sköta maskineriet på egen hand eftersom folk inte kan sluta klanta sig.

Sedan har jag ju lekt med DIG idag också!
Jag köpte ju en Parrotdrönare för något år sedan och jag älskar den eftersom den faktiskt går att styra utan att den far runt som en skrämd fågel så fort man blåser på kontrollen. Idag har jag äntligen lärt mig hur gangetkameran fungerar så jag tog en sväng upp i trädkronorna ute på gården för att se om det gick. Det blåste lite när jag skulle flyga över hustaket, men jag fick en bra film innan jag fick landa drönaren igen! Eftersom du måste döpa din drönare om den har Wifi har jag gjort det enkelt för mig och döpt den till "flygande Långben" eftersom den ser ut lite som en harkrank (en flygande långben) med sina långa rotorben. 

Och den här bilden är ett snapshot från filmen jag gjorde när jag provkörde över hustaket. Det blåste dock så jag fick nödlanda efter ett tag, sedan skymde det också så det kanske vore något att filma innan tolv i morgon! En ren lins kanske inte heller skadar.


Så, lite trist med Svenskan, men jag tänker inte låta detta stoppa mina studier, ej heller med Japanskan! Det är dock tentorna som blir problematiska, men dem kan jag ta när den dagen kommer. Hojt så länge!






.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...